Mutta, Muta, Muuta en Muuttaa - Reisverslag uit Lahti, Finland van Loes Susanne - WaarBenJij.nu Mutta, Muta, Muuta en Muuttaa - Reisverslag uit Lahti, Finland van Loes Susanne - WaarBenJij.nu

Mutta, Muta, Muuta en Muuttaa

Door: Loes en Suus

Blijf op de hoogte en volg Loes

12 Januari 2016 | Finland, Lahti

Hei,

Mitä Kuuluu?
Daar gaan we dan onze eerste les in Lahti 'Survival Finnish 1'.
We zitten in een lokaal op de Fellmanicampus met nog zo'n 40 studenten. Als we eenmaal bezig zijn komen we erachter dat er 14 verschillende nationaliteiten in het lokaal zitten. Van mensen uit China tot mensen uit Duitsland.
De docente begint met praten en gooit er af en toe al een Fins woord tussendoor. Wij zitten vrij vooraan en merken al snel dat wij als enige onze mond los durven te trekken.
Ook leren we snel dat Fins een hele lastige taal is:
je hebt mutta, muta, muuta en muuttaa. Deze woorden spreek je allemaal anders uit, wanneer er twee klinkers achter elkaar in een woord zit, dan neem je een 'tauko'. Zoals bij mutta: je neemt een pauze na de u. Daarnaast betekenen de woorden totaal iets anders: van but naar mud. Verder heeft het Finse alfabet niet 26 letter, je krijgt er 2 gratis bij! De ä die je uitspreekt als een e en de ö die je uitspreekt als een eu, de y spreek je uit als een u, de v als een b en de u als een oe : Ymmärrätko????
We kunnen het nu nog niet zeggen maar misschien zeggen wij over een tijdje: Puhun vähän sumoa!

Moi Moi

Liefs Loes en Suus
PS. Het is inmiddels nog maar -10, ZO WARM
PSS. HET SNEEUWT
PPPS. Het filmpje kun je alleen zien op een computer/laptop

• 12 Januari 2016 - 18:55

RJ:

mikä on mukavaa !
    Milloin on seuraava oppitunti ?
    GRRJ

• 12 Januari 2016 - 20:26