Koud, Kouder, KOUDST - Reisverslag uit Lahti, Finland van Loes Susanne - WaarBenJij.nu Koud, Kouder, KOUDST - Reisverslag uit Lahti, Finland van Loes Susanne - WaarBenJij.nu

Koud, Kouder, KOUDST

Door: Loes en Suus

Blijf op de hoogte en volg Loes

10 Januari 2016 | Finland, Lahti

Hi Allemaal,

Daar zijn we weer! Het is alweer een aantal dagen geleden dat we ons laatste blog geschreven hebben en we hebben inmiddels weer een hoop beleefd. Dinsdag zijn we voor het eerst 'echt' naar buiten geweest, het was op dat moment -20. We hebben de omgeving een beetje verkend, voor zover dat mogelijk was... vlak achter ons appartement is een meer, su-per mooi!! De kou was echt verschrikkelijk, we waren helemaal bevroren terwijl we maar 15 min buiten waren. We hebben na onze verkenningstocht de bus gepakt naar het centrum. Na 10 minuten in de bus te hebben gezeten kwamen we aan in het centrum van Lahti. Vanwege de kou konden we niet lang buiten blijven en zochten we snel een warmer plekje op. Het was rond lunchtijd en dus bestelden we wat op de Finse menukaart (geen idee wat we precies zouden krijgen). Het resultaat was frietjes met worst. Een bijzondere combinatie maar hee we zijn hier om nieuwe dingen uit te proberen!
Na het eten hebben we wat boodschappen gedaan, waarna we weer lekker naar ons warme huisje gingen. inmiddels alweer bevroren.
Het was onze beurt om te koken voor Julia en Gina (de meiden uit Hongarije). Gina zit in appartement 2 (dus niet bij ons) en is in Hongarije het huisgenootje van Julia. Beiden studeren ze fysiotherapie! Na het eten hebben we gezellig nagekletst en daarna zijn we naar bed gegaan.
Woensdag - 28!!!!!!
Omdat we het dinsdag zó koud hebben gehad. Hadden we besloten lekker binnen te blijven. We hebben deze dag niet erg veel gedaan en hebben ons vooral vermaakt met thee, koekjes en uitzending gemist!
's avonds heeft Julia voor ons vieren gekookt, een echt hongaars gerecht: Paprikás Krumpli. Daarna hebben we nog wat gekletst en zijn we op tijd gaan slapen omdat we de volgende dag voor het eerst naar de Universiteit zouden gaan voor het 'oriëntationprogram'.
En dus ook niet wakker gebleven om te wachten op de twee Tsjechische meisjes die woensdagavond om half 12 zijn aangekomen bij appartement 2.
Donderdag en Vrijdag -30!!!
Na het ontbijt hebben wij kennis gemaakt met Petra en Mari. Daarna zijn we met zijn 6en naar de universiteit gegaan. Omdat wij ons in Nederland al ZO GOED hadden voorbereid, stelde het programma op de universiteit weinig voor en kregen we niet veel meer nieuwe informatie. Donderdag heef Gina een Hongaars gerecht gekookt: Rakott Krumpli. En hebben we na het avondeten met zijn zessen gepraat ook over de verschillen in Fysiotherapie, want ja ooke Mari en Petra zijn Fysiotherapeuten.
Vrijdag was het de tweede dag van het orientationprogram, opnieuw niet veel nieuwe informatie. Wel hebben we een sportkaart gekocht en hebben we Donald 2.0 ontmoet! Vrijdagavond zijn we als afsluiting wezen bowlen, hier hebben we weer wat nieuwe mensen ontmoet: Marina uit Spanje en Lena en Svenja uit Duitsland. Na het bowlen zijn we met de hele groep de stad in geweest om wat te drinken. Na het afrekenen sloegen we achterover van de kosten: 6,20 voor één biertje en 5,00 voor één wijntje de stuggle is real!
Zaterdagochtend zijn we, eindelijk, wezen sporten op de campus in het centrum. het was chill, er is ook een sportschool in het deel van de universiteit naast ons appartement maar die is alleen open door de week.... Dus we zijn naar de Fellmanicampus geweest, het hoofdgebouw in het centrum. Zaterdagavond zijn we naar Svenja en Marina geweest, de meiden die we vrijdagavond ontmoet hadden. Zij wonen in Mukkula, het andere appartement voor studenten. Dit was voor ons 30 min met de bus, inclusief een overstap waarbij we wéér bevroren waren. Mukkula is veeeeeel groter dan ons appartement daar leven alle uitwisselingsstudenten samen ongeveer 400. Het was erg gezellig maar we moesten helaas alweer vroeg met de bus terug.

Vandaag, zondag, hebben we weer een chille dag met een lekker ontbijten INCLUSIEF le croissant. Voordat school écht begint. We hebben ons inmiddels ingeschreven voor wat vakken en morgen hebben wij onze eerste les Fins...... We zullen zien.

Hei Hei, Love you, Bye!

• 10 Januari 2016 - 15:00

Anjo Esselink:

Hallo meiden,
    Wist wel dat het koud was bij jullie, maar zooo koud! Gelukkig wordt het steeds gezelliger met de huisgenootjes. Veel plezier morgen met de Finse les. Groetjes uit Laren bij +5.

• 10 Januari 2016 - 17:24

Silke:

Hoi Chickies!!
    Klinkt allemaal super leuk, en dat voor de eerste week!
    Hahahaa the struggle is very real, €6 voor een biertje?! Dat wordt detoxen van de alcohol ;D!
    Veel succes aankomende week, ben benieuwd hoe het bevalt!

Liefs,
    Silke

• 10 Januari 2016 - 21:33

Ducky:

Hoi meiden,

Zo te zien vermaken jullie je wel maar of de kou gaat wennen???????
    Geniet van jullie tijd daar in het Finse land , hoop snel weer wat van jullie te horen (lezen).

Heel veel groetjes van ons allen.

• 11 Januari 2016 - 12:22

Titus Smit:

Hallo meiden,
    Goed om even wat te horen van jullie; dat zijn echt winterse temeperaturen! Leuk dat er zo veel buitenlandse studenten zijn. Ben benieuwd hoe jullie over een aantal weken de kwaliteit van de inhoud van jullie programma beoordelen. Veel plezier! Titus

• 11 Januari 2016 - 13:47

Clemens:

Hoi Susanne, Loes,

vergeet beren, wolven, elanden, lynxen en veelvraten. Pas op voor dè Big Five van Finland : Jukka, Tomi, Antti, Ville en Matias natuurlijk.

Donald 2.0 ?

Pärjäilkää.

• 11 Januari 2016 - 15:52

Gijs:

Nou Suus en Loes, jullie eten lekker, chillen lekker en vermaken jullie goed met alle meiden. Brrrrrr. wat is het daar koud. Goed om iets van jullie te horen en ik wens jullie een goede start op de universiteit! Luie donders! Geniet er maar van, groet Gijs